"Vi arbetar med en ny metod för produkt och sortiment. Investeringen i ett nytt varumärke följer marknadsanalys och intern feedback. Med Mascot kommer vi att kunna driva slutkundsförsäljning bättre och vinna en större marknadsandel inom arbetsklädeskategorin," säger Sonninger.
Skyddas eget varumärke L.Brador utvecklar och levererar inom samma kategori, och tillsammans kommer dessa varumärken att komplettera varandra mycket bra, vilket ger en unik bredd för Skydda som inga andra konkurrenter för närvarande har.
Med kollektionerna Advanced, Accelerate och Customized från Mascot kan slutkunder göra välgrundade val när de köper arbetskläder för att möta specifika behov inom olika roller och branscher.
Mascot erbjuder ett brett utbud av produkter som lever upp till kraven på komfort och kvalitet, med bra stretch, hållbarhet och ett brett utbud av färger. Kollektionerna är utvecklade i samarbete med en fälttestpanel, och en stor del av kollektionerna är tillverkade av återvunna material, vilket är viktigt för Skydda ur ett hållbarhetsperspektiv.
"Vi siktar på att öka marknadsandelen i Norden, särskilt i Sverige, med vårt fokus på arbetskläder mot slutkunder. Särskilt med kollektionen Customized, som har sin unika design och ett brett utbud av produkter och färger, ser vi att Mascot är en perfekt matchning i vårt sortiment," säger Sonninger.
God passform och rörelsefrihet är speciellt viktigt inom arbetsklädeskategorin, där Sonninger hyllar Mascot högt:
"Mascot arbetar övertygande med stretchmaterial som genomsyrar deras kollektioner. Stretch är ett strategiskt viktigt val som säkerställer att plaggen sitter bra på kroppen och stödjer rörelserna i praktiken. Mascot levererar detta i god kvalitet utan att kompromissa med skydd och säkerhet, vilket också är viktiga aspekter inom arbetskläder."
För Mascot är hållbarhet högt prioriterat, och företaget arbetar efter FN:s 17 mål för en mer etisk och hållbar produktion. Skydda är mycket nöjda med sin nya samarbetspartners fokus på miljö och CSR. Detta kommer naturligtvis också att påverka hur Skydda arbetar med det nya varumärket:
"Mascot har full kontroll över sina egna fabriker och värdekedja, vilket gör varumärket till en pålitlig partner för Skydda. De har ett toppmodernt lager i Danmark som vi kommer att dra nytt av med en så kallad 'drop shipment-lösning.' Detta innebär att vi undviker att flytta de produkter vi köper in till ett lager i Sverige och istället förser våra kunder i Norden direkt från lagret i Danmark," säger Sonninger.
"Vi är mycket spända på att lansera Mascot som en del av vårt sortiment i vår, fylla en lucka på marknaden och vinna viktig marknadsandel," avslutar Sonninger.
MASCOT är en av Europas ledande tillverkare av arbetskläder och skyddsskor.
MASCOTs produkter utvecklas tillsammans med hantverkare och testas fullt ut innan du får dem i händerna. Det garanterar hållbara, funktionella och innovativa produkter där inget lämnas åt slumpen. Du hittar arbetskläder med stretch i alla riktningar för högsta möjliga komfort och rörelsefrihet.
Det stora antalet produkter och de många produkttyperna ser till att du alltid kan hitta arbetskläder som du kan röra dig fritt i och som är riktigt bekväma.
De är dessutom tillgängliga i en mängd olika färger och färgkombinationer så att du kan anpassa kläderna efter företagets profil eller din personliga stil.